tisdag 26 maj 2009

Esse

Det är då en svenska uppgift att skriva en esse om valfritt ämne och sedan lägga upp den på sin blogg och få kommentarer Och hälst från klassen :p.
RESA/FLYGA
Jag älskar att flyga. Resa är någon jag önska att jag kunde spendera hela mitt liv åt. Men det har ju ingen människa pengar till. Jag har rest ganska mycket i mitt liv i alla falla för min ålder. Första gången jag flög utomlands var jag två år gammal, och då åkte jag till mina släktingar i Barbados. Jag minns inte mycket från resan men jag minns när jag flög andra gången i mitt liv två år senare. Igen till Barbados med min mormor, morfar, mamma och min kusin som var lika gammal som jag. Det var det bästa jag visste. Allt var så stort och läskigt. Vi mellanlandade i London på Heathrow. Vårt plan därifrån till Barbados var försenat i ett dygn, vilket gjorde att vi fick sova över på flygplatsen. Jag och min kusin fick dela rum med min mamma. Sängarna var jätte stora och jag ramla ner för den på natten. Vilket jag inte mins men min kusin och mor gör. Jag har inte bara rest till Barbados. Jag har vart med min familj på Mallorca och på Rodos. Mallorca var vi när jag fem år gammal. Jag minns inte så mycket från själva resan. Det kan ha mycket med att vi bara tog ett plan från Arlanda till Mallorca. Men jag mins vårt hotell och staden. Vi var också där med en annan familj men vi bodde inte tillsammans. Vi bodde i varsin lägenhet på ett lägenhetshotell. Och det jag minns mest från den resan var att vi fick byta rum tre gånger på grund av att första rummet luktade så illa att det inte gick och vara där. Det var något fel på ventilationen, så vi fick ett nytt rum där det dunkade på nätterna så vi inte kunde sova. Då var det polrenaren som var precis vägg i vägg med den lägenheten. Det tredje rummet var helt okej. Och som förlåt bjöd hotellet ut oss på middag med chefen och dom bjöd på allt. Rodos dock var helt okej. Där träffade jag en vän som också var ifrån Sverige. Vi träffades en gång här hemma till och med. Något jag alltid eller nästan i alla fall är med om när jag reser till Barbados då man måste mellanlanda och byta plan är att bagaget kommer bort. Jag vet inte hur många gånger jag har stått på Barbados flygplats och väntat på väskorna och så kommer dom inte. Det gäller bara att hålla tummarna nu när jag åker i sommar. Något som också ofta händer är att planen är försenade till mellanlandningen så man måste springa över hela Heathrow eller Frankfurt för att hinna med planet hem. Det har jag också gjort några gånger. Och det tar sin lilla tid att ta sig från ena änden till den andra på Europas två största flygplatser. Men det är något man får ta när man flyger. Det kan ju inte alltid gå perfekt. Och jag är van nu när jag som sagt har rest till Barbados sen jag var två år. Jag åker nästan vart annat år. Men det är fortfarande det bästa jag vet. Jag längtar redan till att få åka i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar